Att kunna överleva på en öde ö


Det är en klassisk fråga – om du skulle hamna på en öde ö- vad skulle du välja att ha med dig? Med andra ord – vad tror du är det bästa att ta med sig för att överleva en längre tid. Alltså vad och varför skulle du ta med dig? Men det är ju inte alltid så att dom som hamnar på en öde ö – kan välja vilka saker dom vill ha med sig innan dom hamnar där!!! Jag tror ju inte att man frivilligt vill hamna på en helt öde ö! Det är bara omständigheter och ödet som gör så att en del hamnar där. 

Det kan ju vara allt som man kan tänka sig, kanske något för att försöka överleva tex en pilbåge eller ett fiskespö, eller kanske en kniv för att kunna tälja saker, eller kanske tändstickor? Sen är det frågan om vad man kan tillverka och skapa på en ö och kanske det är något annat som man kanske hellre önskade att ha med sig efter en tid, en bok, en flaska whiskey.

Vad och varför?
Om du fick välja, troligen har du inte den chansen om du hamnar på en ö, men här hos Skrivklådanhar du chansen att välja. 
(Välj inte en mobil för det vore dumt eftersom den inte har någon täckning på ön.)

7 kommentarer

Filed under Fråga

7 responses to “Att kunna överleva på en öde ö

  1. Jag hade tagit med en kniv, för det är allt som behövs för att leva där i stort sett.. Men, även min gitarr hade jag velat ha med mig, utan musik vore det inte värt att vara helt ensam på en helt öde ö.

    Mvh.

  2. Vad är förutsättnnigarna för att det ska vara en öde ö?
    Var är ön lokaliserad?
    Är det bara is och snö på ön?
    Är det bara sand på ön?
    Finns det djur eller växter på ön?
    Det kanske t.o.m. finns hotell, drivmedel, mat, bilar etc.. fast ön är obefolkad = en öde ö.
    Och det sista är – när du sätter din fot på ön så är den inte längre öde.
    Tydligen så är det begränsat beträffande frågeställarens generaliseringar och övertygelser.
    Verkligheten är inte den som vi förutser och tror att den är.

    • Hej

      Håller med, jag har ett bättre förslag, 1. Bygg ett hus, 2. Bygg en rushikana, 3. Åk på rushikanan, 4. HEJDÅ! xDxDxDxD 😛

  3. Lärarn

    Fattar inte syftet med otrevliga kommentarer. En människa försöker bidra och blir bemött på det här sättet! Otroligt hur ni tycker att det är ok att bete sig.

  4. izabella

    jag skule ta med en båt så vi kun de åka hem nar vi vill p.s familjen ska med hi hi hi.

  5. bubu

    Jag hade tagit med mig en kniv eller yxa för att överleva …Jag tänker på de primära behoven.
    1. Skaffar föda (mat)
    2. Gör kläder/täcke av päls och div. som är nödvändiga.
    3. Bygger hus/koja (skydd)
    4. Som vapen/skydd mot vilda och farliga djur.

Kommentera

