Bästa tiden på dygnet

Eftersom jag är både morgon- och kvällsmänniska … så förstår ni ju att jag gillar både tidiga morgnar och sena nätter! Konstigt egentligen … men så är det!

När jag skall jobba – då stiger jag upp strax efter halv 5 … och även när jag är ledig så är jag uppe med tuppen — även om det inte precis är halv 5 då! Men man är också morgonpigg, men kvällstrött! Jag vet ifjol somras under semester, då kunde jag gå och lägga mig kring 3-tiden på natten … för att sova kanske till 6-7-tiden. Att man orkar … jag kan ha mitt s k ”tröttil” kring 22-tiden, sen kan jag vara uppe hur länge som helst nästan.

Men tänk om man kliver upp på morgonen tidigt, vad man hinner med mycket innan samhället vaknar! Är väldigt effektiv på morgonen när jag har fått mitt morgonkaffe, mitt livselixir!

Men nätterna är sköna, det är tyst och lugnt … och på vintern också mörkt ute, man får tända ljus och mysa, gå omkring med sina egna tankar, inget som stör … bara ens eget ”krimskrams” i huvudet som ploppar på uppmärksamhet. Även tidiga morgnar upplever jag samma känsla. Speciellt på sommaren när jag går ut på en tidig morgonpromenad. Solen som lyser, det är skön luft, fågelkvitter, inga bilar eller människor som stör helheten av lugn och ro. Jag älskar dom här tiderna på dygnet – dom är bara bäst … jag är väldigt social av mig, men uppskattar också lugnet och har stort behov av det med ibland. Jag hämtar kraft då, av naturen, solen, fåglarna och deras glada kvitter, av naturens färger …

Men för mig är natt och morgon speciella tider på dygnet.

Hur är det för dig?

Lämna en kommentar

Filed under Fråga

Kommentera

