Svärmorsdröm eller mardröm?

sexysparklewitch_hello_1162384443.gif

Ropa inte hej fastän solen har gått ned, för svärmor kan komma med aftontåget.

Detta är ett ordspråk som jag hittat nånstans – men hur är det här egentligen med svärmorsfrågan – är hon verkligen en ragata och så djävlig och arg och bestämmande som man hört från olika håll? Vad tycker ni – hur är eran egen svärmor? Min svärmor är tyvärr död, jag säger tyvärr – för jag hade en helt underbar svärmor – go och snäll och hjälpsam och mycket kärleksfull – jag saknar henne väldigt mycket!!

Jag kanske hade tur … och det tackar jag någon för! Men många tycker nog att svärmodern är en riktig Häxa

4 kommentarer

Filed under Funderingar

4 responses to “Svärmorsdröm eller mardröm?

  1. Jag vet inte om jag har haft extra tur, men jag har (och är fortfarande) jättebra vän med både mina döttrars och min sons farmor.

    Fast jag kan förstå psykologin bakom när det inte funkar. Det handlar nog mycket om omedvetet revirförsvar eller liknande. Frun tycker att hon minsann vet hur hennes man vill ha saker och ting, medan mamman till honom vet annat och sen blir det väl nån form av maktkamp som visar sig i andra saker.

  2. Kriss: du har nog rätt i det där med revirtänkandet – man känner igen det där att mamman vet hur hennes son vill ha det, medans också hustrun tycker sig veta det! Fast det skiljer sig ändå på nåt vis mellan dessa två starka kvinnorna! Och många gånger är det nog också en maktkamp dom emellan, vilket är jättesynd att det skall behöva vara. Det gäller ju också för mamman att ”släppa taget om sin son” när han gift sig eller flyttat ihop. Då skall inte hon bestämma där.

Kommentera

