Vasaloppet

img_45cf4498a7cc4.gif

Ja i morgon är det Vasaloppet – det stora och tuffa och låååånga loppet! Med alltid massor av åkare … vältränade eller så inte! Seriösa och oseriösa. Unga och gamla. Män och kvinnor. Elitåkare eller motionärer. Ja alla möjliga och omöjliga är dom som står där på startplatsen i morgonbitti, tidigt! Dom sover nog inte nåt i natt kan jag tro … pirriga av förväntan och nervösa. Uppe med tuppen, vallar och äter och laddar upp för det låånga loppet dom skall genomföra.

Själv så kliver jag alltid upp tidigt – gör kaffe och sätter mig där i soffan för att kolla, gillar verkligen att se på Vasaloppet, det har liksom blivit av en tradition för mig! År ut och år in. Jag ”åker” dom där 9 milen i min soffa, men slipper anstränga mig, känner inte av blodsmaken i munnen, eller stumma ben och armar. Tröttheten som kommer, svetten som lackar … nä jag sitter bara där och mår så skönt med kaffekoppen min! Men jag måste säga att jag beundrar verkligen alla – och då menar jag alla – som ställer upp och åker alla dessa låånga milen från Sälen till Mora!

Nu skall jag ladda upp för mina mil i soffan i morgon … vi syns!

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsprat

Kommentera

